Om Aftonbladet och Svenska Dagbladet har rätt går blott en tredje del av Rosa Bandet-pengarna till bröstcancerforskningen. Hela 44 procent av slantarna täcker insamlings- och administrationskostnader.
Exakt hur fördelningen ser ut går tydligen inte att bena ut. ”Av konkurrensskäl” vill Cancerfonden inte berätta hur de rosa pengarna används.
Då kanske jag inte har lust att ge något heller. Går för mycket av degen till kaffebröd, taxiresor och annat lyxlir hoppar jag av.
Annars stödjer jag gärna cancerforskningen.
måndag, november 03, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Kolla även in cancerfonden.. och vad de skriver.. de har lagt ut siffror så att alla kan se.. men det är visst inte relevant..
Kram Pys
Fast grejen är väl att Cancerfonden inte särredovisar hur just Rosa Bandet-pengarna fördelas?
Eller?
Hej Petite d'Lish,
Jag såg ditt blogginlägg och kände att jag ville skicka ett mail till dig med lite svar.
Svenska Dagbladet publicerade en artikel om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. I enlighet med kampanjens grundidé, har Cancerfonden sedan 2003 drivit Rosa Bandet-kampanjen med syftet att öka medvetenheten kring bröstcancer, och att samla in pengar till fortsatt forskning. I rubrik och stora delar av innehållet belyser Svenska Dagbladet att endast en tredjedel av pengarna går till bröstcancerforskning och tidningen väljer att helt bortse från det faktum att Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i kampen mot bröstcancer även fokuserar på informations- och kunskapsspridning och då främst vikten av tidig upptäckt, samt finansiering av grundforskning.
Cancerfonden välkomnar denna typ av granskning då det är viktigt för oss att givarna känner sig trygga med vart pengarna går. Men vi tycker också att det är viktigt att förtydliga några saker.
Till att börja med så vill jag nämna att Cancerfonden har delat ut totalt 217 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning under de sex år som Cancerfonden har arbetat med Rosa Bandet-kampanjen. Detta kan sättas i relation till att Rosa Bandet-kampanjen totalt har samlat in 170 miljoner kronor under samma period. Cancerfonden finansierar alltså bröstcancerrelaterad forskning både genom pengar insamlade från Rosa Bandet-kampanjen, samt genom insamlade medel till Cancerfonden generellt.
Men för att återgå till Svenska Dagbladets artikel så vill tidningen belysa vad som har hänt med de pengar som hittills har samlats in sedan Cancerfonden började driva kampanjen och Svenska Dagbladet har fått ta del av all sådan information. Cancerfonden har redovisat vad syftet och ändamålet med kampanjen är; att öka medvetenheten om sjukdomen och samla in pengar till fortsatt forskning. Vi har utgått från SFIs, Stiftelsen För Insamlingskontrolls, regler för hur man redovisar insamlings- och administrationskostnader samt ändamålskostnader. Trots detta väljer Svenska Dagbladet att endast spegla bröstcancerforskning som den enda ändamålskostnaden och vi anser därför att informationen i artikeln därmed blir missvisande.
Varför finansierar Rosa Bandet-kampanjen grundforskning?
I all kommunikation från Cancerfonden är vår högsta ambition att det tydligt framkommer att pengarna går till kampen mot bröstcancer, vilket innebär finansiering av bröstcancerforskning, grundforskning samt informations- och kunskapsspridning. För att kunna bedriva bröstcancerforskning måste det även satsas på grundforskning. Därför går också en del av de insamlade medlen till grundforskningen, som är av stor vikt för bröstcancerforskningen och som även kommer andra cancerformer till del. Grundforskning innebär att forskarna arbetar med att kartlägga cancercellerna och deras mekanismer och få fram nya behandlingar. De stora genombrotten inom bröstcancer kommer ibland från andra områden, till exempel från grundforskningen.
Varför finansierar Rosa Bandet-kampanjen informations- och kunskapsspridning?
Att satsa allt på forskning utan att bedriva det viktiga arbetet att sprida kunskap om vikten av tidig upptäckt, och i de flesta fall därmed kunna påverka prognosen, är oerhört kortsiktigt. Tidig upptäckt, genom att gå på mammografi samt ett högt kunskapsläge om sjukdomen, är av största vikt för en god prognos och är huvudskälen till att Sverige ligger i topp i överlevnad när det gäller bröstcancer. Att då inte räkna in vårt arbete med att sprida denna kunskap och att få kvinnor att bli medveten om sin rätt att få mammografi mellan 40 och 74 år, är att utesluta en viktig del med kampanjens grundidé.
Cancerfonden får kritik för att vi inte redovisar fördelningen vart pengarna går. Vi tar till oss av kritiken och kommer att aktivt arbeta för att bli mer tydliga med detta.
Mellan åren 2003-2007 gick 74 procent till ändamålet; bröstcancerforskning, grundforskning samt informations- och kunskapsspridning om bröstcancer. 2007 gick 81 procent till kampanjens ändamål vilket är ett bevis för att insamlings- och administrationskostnaderna sänks ju längre kampanjen pågår. Cancerfonden som helhet har en insamlings- och administrationskostnad på 17 procent.
Jag hoppas att detta bringar lite klarhet i hur pengarna fördelas från Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj. Hör gärna av dig om du har andra frågor eller funderingar!
Hälsningar,
Ulrika Svensson
Projektledare Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj
Skicka en kommentar