måndag, oktober 20, 2008

Chosen by Caroline Winberg hos Lindex


Nu blir jag ledsen igen. Lindex har låtit modellen Caroline Winberg plocka fram en egen underklädeskollektion, ”Chosen by Caroline Winberg”, lagom till jul. Varför är jag upprörd? Underkläderna är ju som underkläder brukar vara i det här landet.

Jo, Sollentunatjejen mäter 180 centimeter i strumplästen, jag når 150 centimeter över havsytan. Hon är trådsmal, jag ska lätta tre kilo. Hon är 23 år, jag är 30 år. Och nej, det är inte Winberg jag är besviken på. Hon är jättesnygg. Jag förstår att Idol-producenten Pelle Porseryd föll.

Däremot begriper jag inte hur Lindex tänker. Har det varit en invasion av resliga benrangel under 25 år i butikerna på senare tid? Eller räknar bolaget på fullt allvar med att jag tror att plaggen ovan passar lika bra på mig som de gör på en fotomodell? blond är jag inte att jag går på det.

Det finns inte på kartan att jag kan avgöra hur en bh kommer att sitta på kurviga mig genom att titta på ett retuscherat 23-årigt benrangel med långa ben. Jag har sagt det förr men det tål att upprepas: fram för fler ”vanliga” kvinnor till galgar i underklädesreklamen!

Jag vill se läckra underkläder för mjuka magar och runda höfter i svenska butiker och reklam. Och så vill jag ha byxor i petiteformat!

2 kommentarer:

Anonym sa...

håller helt och fullt med!
JAg med mina knappa 157cm och några pluskilon för mycket måste väl också nån gång kunna identifiera mig med de i reklamen??

Anonym sa...

Absolut! Man vill ju känna igen sig. Å butikerna borde nog sälja mer om de använde lite mer "normala" brudar i klädreklamen.