måndag, oktober 27, 2008

Under attack


Var med om något jätteläskigt i helgen. En främmande varelse tog över datorn likt en science fiction film. Allt började med att jag letade efter Pussycat Dolls underklädeskollektion på nätet och råkade klicka på något som jag inte hade tänkt klicka på. Sedan förlorade jag kontrollen över burken. Den stängde av sig själv och gick i gång igen.

Fick upp meddelandet ovan samt info om att en IP-adress, 81.225.139.27, från Telia i Oskarshamn höll på länsa datorn på information. Jag blev livrädd. Stängde av internet och drog ur kontakten.

Sedan drog jag igång Telias virusprogram: 3 virus och 9 spionprogram upptäcktes som rensades bort. Körde det en gång till. Då fanns det 2 virus och 0 spioner. Efter en tredje genomsökning var siffran 0 på både. Då fick Ad-Ware ta över som inte hittade något skumt alls.

Kan jag friskförklara min kära PC nu?

Det var ett 20-tal filer som Telia Säker Surf inte kunde öppna och därmed inte leta efter virus hos. Jag har brandvägg och hela kitet.

Vad råkade jag ut för? Inget besök från Steven Spielberg, va?

---
UPDATE: Jag ljög. Faran är inte över. Fem ”skadligt program” upptäcktes vid senaste genomsökningen på jakt efter virus och trojaner:

[…]@instadia[1].txt Åtgärd: placerats i karantän
[…]@doubleclick[1].txt Åtgärd: placerats i karantän
[…]@atdmt[2].txt Åtgärd: placerats i karantän
[…]@tradedoubler[1].txt Åtgärd: placerats i karantän
[…]@statcounter[2].txt Åtgärd: placerats i karantän

Telia Säker Surf kallar rubbet för ”tracking cookie”. Bör jag vara nervös? De fyra första har inte tydligen inte ”bearbetas”, se bild nedan.


Hur får jag bort skiten? Antivirusprogrammet har aldrig varnat och rensat bort kakor tidigare.

3 kommentarer:

Anonym sa...

På bilden ser det ut som Cookies och de är nog inte farliga egentligen men vill du radera dem så för IE:
Verktyg => Internetalternativ (fliken General) => (Browsing history avsnittet) => Delete => Delete cookies

FF:
Verktyg => Inställningar => Sekretess => Rensa nu

Tänk på att när du gör detta så ryker alla lagrade lösenord också, vill du bara plocka bort vissa coockies så kolla i inställningarna vart de lagras (Temporary Internet files för IE)

Sen tycker jag att skärmdumpen du postade skriker hoax, det finns gott om bluffpopups numera som försöker få dig att ladda ner säkerhetsprogram som egentligen bara visar reklam eller är trojaner själva.

Anonym sa...

Det låter hyfsat betryggande. Radera kakor gör jag varje vecka. Är det inget allvarligare än så kan jag nog sova lugnt om natten. Mest orolig för att nån lömsk trojan har hittat hit.

Anonym sa...

Vågar inte uttala mig om du är safe eller inte men testa den här:

http://www.kaspersky.com/virusscanner

(Kaspersky är ett stort och seriöst antivirusföretag)