söndag, oktober 19, 2008

Gå ner i vikt

En bloggerska nära dig har expanderat på bredden. Känner att det börjar bli dags att lätta tre kilo. I teorin är det väldigt enkelt. Det gäller bara att göra av med fler kalorier än vad man proppar i sig. I prakten är det svårare. I alla fall för mig. För mig betyder det mer motion och mindre skräpmat.

Träna gillar jag att göra. Rör på mig minst en timme per dag antingen i form av rask promenad eller jogging. Problemet är i stället maten. Jag avskyr att laga mat. Därmed blir det många mackor och micrad broccoli framför tv:n om kvällarna. Dessutom är jag svensk mästarinna i småätande.

Men nu ska det bli andra bullar – bokstavligen talat. Och du, kära bloggläsare, ska hjälpa mig. Jag har dålig karaktär och behöver en övervakare som hindrar mig från att länsa kylskåpet. Den övervakaren är du. Just du ska hålla mig i schack.

Det är lättare att synda i smyg än inför en sisådär tusen personer som varje dag kikar in här. Så det kommer att gå bra. Det är jag övertygad om. Jag hatar nämligen att göra bort mig inför andra.

Men jag ska inte banta. För mig handlar det mer om att må bra än om kilona i sig. Och jag mår inte bra när kläderna stramar. Sånt gör mig ledsen. Dock inte tillräckligt nedstämd för att ta till en kur pulverdiet eller annat flum. Jag älskar riktig mat.

Fokus ligger i stället på nyttig föda och motion. En och annan chokladbit kommer säkert också att slinka ner. Men det är okej, bara det inte sker varje dag.

Starskottet går i morgon.

Hur jag kommer att redovisa det här lilla projektet återstår att se. Några förslag?

Inga kommentarer: