tisdag, september 30, 2008

Bara konserveringsmedel?


Sånt här gör mig nyfiken. Apelsinjuicen ovan går ut i april nästa år. Vad tusan har ICA satt till för konstigheter för att den ska hålla sig så länge?

Samma ska med Brämhults morotsjuice. När jag började köpa den för över tio år sedan låg bäst-före-datum på bara ett par dagar. Och drack man flaskan samma dag som den gick ut smakade juicen ofta blä. I dag kan Brämhults juicer stå sig i över en vecka.

Jag kan inte tolka det annat än att färskheten har fått stryka på foten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Eftersom det står "framställd av koncentrat" så lovar de inte att den är färskpressad :)

Tror det är fullt möjligt att få till en juiceförpackning med alu-liner som är täta i nivå med syltburkar/konserver. Juicen är nog rätt söt också så det borde gå utan att ladda med max konserveringsmedel.

Anonym sa...

Hade tänkt läsa på innehållsförteckningen vad juice består av. Men tji fick jag. ”Koncentrat” är i princip det enda som står på kartongen. Hade förväntat mig en massa konstiga bokstäver- och sifferkoder som innehåll.