lördag, juni 07, 2008

Vaxa bikinilinjen

Det är en hårresande historia att hålla pälsen i schack. Vi bor ju i en del av världen där skönhetsidealet säger att kvinnor endast bör ha hår på huvudet. Ett par välansade ögonbryn är väl också okej. Men det är allt. Sedan ska det vara renrakat.

Det här med att plocka bort strån från ben och de mer intima delarna av kroppen tillhör inte min favoritsysselsättning. Har provat med rakhyvel och olika hårborttagningskrämer, vilket har fungerat hyfsat.

Kruxet är att proceduren måste upprepas tämligen ofta då håret är föga samarbetsvilligt utan envisas med att växa ut snabbt igen.

Nu är jag inne på att testa vax för första gången i mitt liv. Men ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag. Vilken typ av vax ska man välja? Bör man använda något form av bakteriedödande preparat efteråt för att undvika att bakterier nästlar sig in i hårsäckarna? Gör det jätteont? Frågorna är många. Svaren färre.

Fann en gamla artikel ur MåBra på nätet som bland annat tipsade Brazilian Hard Wax (”Milt för huden”) och Stap’rs vaxremsor (”framtagna speciellt för att inte irritera huden”).

Bilden ovan kommer från Snowdrops och visar en förpackning brasiliansk bikinivaxning á 120 kronor.

Inga kommentarer: