söndag, juni 01, 2008

Bamse – världens farligaste björn?

SPF 6
SPF 15
SPF 50

Läste att Bamses solskyddskräm för barn bland annat innehåller det miljöfarliga ämnet zinkoxid. Undra vad Bamse säger om det?

Själv är jag urdålig på att använda solkräm i Sverige. Utomlands är jag däremot tvungen eftersom jag lätt får soleksem på axlarna av starka strålar.

Ni glömmer väl förresten inte att smeta på solskydd på läpparna, handflatorna och under fötterna? Tre ställen med minst pigment på kroppen. Därmed också mest utsatta för farliga uv-strålar och hudcancer. Har jag hört.

Bilderna ovan är från Yves Rocher. En butik som det är omöjligt att spontanshoppa i eftersom den slutat med påsar. Alltså bojkottar jag affären på Sergelgatan i Stockholm.

2 kommentarer:

Anonym sa...

bamse ger ju sämst skydd också i % har jag läst... fucking skitkräm, och den använde jag hela förra året!

sen smörjer man nog per automatik handflatorna :) och så fötterna är ju neråt oftast.

Anonym sa...

Fötterna gäller nog mest när ryggen ska solas :)