måndag, maj 12, 2008

Kopior & Original

myAshop

Läste att 11 000 fejkade solbrillor fastnat i tullen och att Lacoste nu vill ha nästan 70 000 kronor i ersättning från en snubbe i Kista utanför Stockholm. Varför betala dyra pengar för märkesprylar när du kan få en hyfsad kopia för en spottstyver? Bra fråga. Jag är tveksam till replikor.

Bättre spara slantarna och satsa på kvalitet. Samtidigt är det få förunnat att kunna lägga en månadshyra eller ett studiebidrag på en väska signerad Burberry eller Mulberry. För att inte tala om Hermès Birkinbag. De dyraste väskorna uppkallade efter sångerskan Jane Birkin går lös på över 100 000 kronor och har en kölista på flera år.

Ska du kopiera, gör det med klass! Annars låt bli. Det är mitt tips. En kopia bör vara så pass välgjord att det inte märks att den är fejkad. Men framför allt låtsas aldrig att det är det är ett original om det inte är det. Ibland går det att finna äkta varor i secondhandbutiker.

Buberrykopian ovan finns hos myAshop och kostar drygt 1 000 kronor. Det tycker jag är dyrt för en replika. Speciellt som jag inte har någon aning om hur kvalitén är på väskan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

err fginns det hemsidor med kopior nu med? Gräsligt.
Jag har kort hos burberry så alla mina bruberry pryalr är äkta

Anonym sa...

Tydligen verkar det inte vara bättre än så :)