lördag, januari 17, 2009

”Mödrar och söner”

Fick tips om att Theodor Kallifatides ”Mödrar och söner” är en superbra bok som gör intryck. Så nu har jag beställt hem pocketupplagan för 42 kronor hos Bokus.

Håll tummarna för att jag gillar alstret! Jag har nämligen en tendens att bli besviken när det gäller hajpade böcker. Kanske beror det på att mina förväntningar är för höga.

Gomorra” gillade jag exempelvis inte alls. Den var konstig. ”Da Vinci-koden” gick inte heller hem hos mig. Och uppståndelsen kring Stieg Larssons Millenniumserien begrep jag inte alls. De tre böckerna i serien var okej, men inte mer än så.

Gemensamt för nämnda böckerna ovan är att jag har läst dem typ ett år efter alla andra. Det är mycket möjligt att förväntningarna har varit för högt ställda efter att jag hört folk lovprisa dem under tolv månader.

Ingen annan verkar ju tycka att de är dåliga. Det är bara jag.

Omtalade böcker som jag däremot har gillat – efter att också ha läst dem senare än alla andra – är ”Snabba Cash” och ”Svensk Maffia”. Självklart i pocket.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det är verkligen inte bara du!Gomorra har jag visserligen inte läst, men jag tyckte inte om Da Vinci-koden. Tyckte inte att den var bra skriven. Kändes väldigt amerikansk och filmmanus-aktig. Jag är alltid väldigt skeptisk mot publiksucéer. Både böcker, filmer och annat. Blir oftast väldigt besviken. Har väl inte samma smak som alla andra helt enkelt.

Anonym sa...

Ju högre det skriks desto större tenderar fallet att bli :)

Min smak är tydligen också ganska unik.

Anonym sa...

Haha, jag är precis lika dan med att läsa böckerna långt efter alla andra! Visserligen en fördel om man lånar på bibblan, för då är det färre i kön.

Däremot tycker jag precis tvärtom om Snabba Cash. Jag tyckte den var jättehypad och inte alls läsvärd. Kanske borde jag prova någon av de böcker du ratar istället?

Anonym sa...

Testa ”Gomorra”! Den var riktigt kass i mina ögon.