onsdag, mars 12, 2008

Prenumerera på nyhetsbrev

Egentligen petitesser. Men jag retar mig oerhört på tre saker just nu:

1) Nätbutiker som inte har nyhetsbrev. Nyhetsbrev är ett ypperligt sätt att hålla gamla och nya kunder uppdaterade om vad som sker i butiken.

Exempel på butiker utan nyhetsbrev: Korsetten, Trendvision och Tid & Lust. (Nej, det sista är ingen porraffär. Det bara låster så...)

2) Nätbutiker som kräver att man registrerar sig med namn, adress och telefonnummer för att kunna prenumerera på nyhetsbrev. Jag reggar mig aldrig för sådana utskick. Borde räcka med en mejladress.

Exempel på butiker som kräver mer än en mejladress för ett nyhetsbrev: Branten, Christina Ribel och Ulla Popken.

3) Nätbutiker som skickar ut nyhetsbrev varannan dag. Ett per vecka räcker mer än väl för mig. Ett per månad kan till och med räcka på vissa ställen. Har butikerna inget att berätta blir dessa frekventa nyhetsbrev bara löjliga och åker omgående i papperskorgen. I förlängningen ger massutskicken mig också en mer negativ till inställning till butiken. Och det tror jag inte avsändaren vill.

Exempel på butiker som skickar ut nyhetsbrev i parti och minut: Ellos, Have2Have och La Redoute.

Fyra kriterier för ett bra nyhetsbrev, enligt mig: 1) Lätt att hitta stället på sajten där man registrerar sig för utskick 2) Endast en mejladress ska räcka för prenumeration 3) Utskicken ska inte komma för ofta; bara när butiken har nyheter att berätta 4) Det ska vara lätt att avregistrera sig från utskick, typ via en medskickad länk i varje brev eller direkt på hemsidan.

Exempel på butiker vars nyhetsbrev jag gillar enligt ovanstående kriterier: ABFAB, På Pricken Röd och Hudoteket.

En duktig nyhetsbrevsskapare ser också till att ta fram en webbversion av mejlet. Allt för att garantera att alla kan läsa – oavsett mejlprogram och bildspärrar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vet inte riktigt vad jag ska tycka...

Anonym sa...

Om vad...?